خبر ساز

بروزترین خبر های ایران و جهان

خبر ساز

بروزترین خبر های ایران و جهان

  • ۰
  • ۰

فرش پازیریک

فرش پازیریک چیست؟

در هر کشور و تمدن آثار هنری بسیاری وجود دارد که در این میان هنر قالی بافی یکی از هنرهای منحصر به فرد ایرانیان است

و از گذشته تاکنون یکی از منحصر بهفردترین فرش های جهان به حساب می آید فرش پازیریک یکی از انواع منحصر به فرد فرش دستباف است که سابقه بسیار طولانی دارد و به طور کلی می توان گفت افتخار ایرانیان است.

فرش پازیریک قدیمی

تاریخچه فرش پازیریک

فرش پازیریک یکی از قدیمی ترین فرش های جهان است که سابقه ای بسیار کهن دارد. این فرش در سال 1328 میلادی کشف شد.

از شخصی به نام رودنکو در مکانی به نام پازیریک در مرز مغولستان و در میان کوههای آلتای. مطالعات روی فرش پازیریک نشان می دهد که قدمت این فرش به 2500 سال پیش باز می گردد و برای پوشاندن اسب استفاده می شده است.

فرش بازسازی شده پازیریک

این فرش شباهت های زیادی با طرح دوره هخامنشی دارد و همین امر سبب شده تا متخصصان آن را به دوره هخامنشی و قرن 5 و 4 قبل از میلاد نسبت دهند.تحقیقات نشان می دهد ایرانیان اولین قوم در جهان بوده اند که قالیچه هایی بافته اند. و این نشانگر قدمت قالیبافی در ایران است.

فرش پازیریک ایرانی است

هنگام مطالعه تاریخچه فرشهای پازیریک ، سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید این است که چرا بسیاری از مردم معتقدند که تمدن اصلی این فرش به ایران برمی گردد و گفته می شود هنرمندان ایرانی این نوع فرش را بافته اند؟

شواهد زیادی در مورد ایرانی بودن این اثر وجود دارد. یکی از مهمترین آنها نقاشی هایی است که می توان روی این فرش مشاهده کرد.در ادامه در مورد این نقاشی ها بیشتر صحبت خواهیم کرد. و اگر به آن نگاه کنید در خواهید یافت که این فرش قطعاً یکی از هنرهای ایرانی است.

از طرف دیگر با وجود شباهت طرح این فرش با تخت جمشید ، می توان ایرانی بودن آن را درک کرد ، زیرا همانطور که می دانید نقش برجسته های تخت جمشید به نگرش سیاسی و اجتماعی هخامنشیان و شباهت زیاد آن اشاره دارد. به فرش پازیریک نشان می دهد که این فرش ایرانی است.

  • ۰۰/۰۱/۲۴
  • clubnews clubnews

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی