خبر ساز

بروزترین خبر های ایران و جهان

خبر ساز

بروزترین خبر های ایران و جهان

  • ۰
  • ۰

فرش پازیریک چیست

این فرش شباهت‌های زیادی با طرح‌های دوره هخامنشیان دارد و همین امر موجب شده تا کارشناسان آن را به زمان هخامنشیان و قرن ۵ و ۴ پیش از میلادی نسبت دهند. مطالعات نشان می‌دهد که ایرانیان اولین قومی بودند که در جهان اقدام به قالیبافی کرده‌اند و این نشان‌دهنده قدمت قالیبافی در ایران است.

https://carpetm.ir/%d9%81%d8%b1%d8%b4-%d9%be%d8%a7%d8%b2%db%8c%d8%b1%db%8c%da%a9/

ایرانی بودن قالی پازیریک
در هنگام مطالعه تاریخچه قالی پازیریک سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاد این است که چرا افراد زیادی معتقد هستند که تمدن اصلی این فرش به ایران بر می‌گردد و گفته می‌شود که هنرمندان ایرانی این نوع فرش را بافته‌اند؟

شواهد زیادی وجود دارد که نشان‌دهنده ایرانی بودن این اثر می‌باشد. یکی از مهم‌ترین آنها ، نقاشی‌هایی است که بر روی این قالی مشاهده می‌شود در ادامه در مورد این نقوش بیشتر صحبت خواهیم کرد ؛ و شما با بررسی آن در خواهید یافت که به‌طور حتم این قالی جزو هنرهای ایرانیان می‌باشد.

از طرفی با وجود شباهتی که نقشه‌های این قالی با تخت جمشید دارد می‌توان به ایرانی بودن آن پی برد زیرا همانطور که می‌دانید نقوش برجسته تخت جمشید بر نگرش سیاسی و اجتماعی دوره هخامنشیان اشاره دارد و شباهت زیاد آن به قالی پازیریک نشان‌دهنده ایرانی بودن این فرش است.

ایرانی بودن قالی پازیریک

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به اصیل بودن قالی پازیریک اشاره کند ، استفاده از رنگ قرمز به صورت گسترده در این قالی می‌باشد زیرا رنگ مایه قرمز در دوران هخامنشی در ایران به صورت فراوان وجود داشته است و طبیعتاً قالیبافان از این رنگ به صورت گسترده در طرح‌ها و نقش‌های خود استفاده می‌نمودند.

اما متاسفانه در طول تاریخ تحریف‌هایی بر روی آثار قدیمی صورت پذیرفته و در این بین قالیچه پازیریک نیز یکی از این موارد بوده است. در سال ۱۹۷۸ میلادی افرادی این قالیچه را متعلق به ترکان ساکن در آسیا دانستند. همچنین در مقاله‌هایی بیان شد که فرش پازیریک به اقوام آلتایی بر می‌گردد و آنها تنها از طرح‌های ایرانی جهت بافت این فرش کمک گرفته‌اند.

نقوش فرش پازیریک
نقاشی بسیار زیبایی که بر روی قالی پازیریک وجود دارد موجب شده تا به امروز هزاران تخته فرش از روی آن شبیه‌سازی شود و در بازار به فروش برسد. حاشیه این فرش از داخل به خارج شامل اسب‌هایی به همراه سوارکارانشان است. این اسب سواران ۲۸ نفر هستند که تک‌تک چهره‌ها و کلاه‌هایشان کاملا ایرانی می‌باشد و با ظرافت بسیار بالایی بر روی این قالی نقش بسته‌اند.

خواندن مطلب  عیوب تابلو فرش را بشناسیم
از دیگر حیواناتی که بر روی این قالی دیده می‌شود گوزن‌های زرد خال می‌باشد که دارای شاخ‌های پهنی هستند. می‌توان گفت این گوزن‌ها نیز مخصوص ایران بوده و درگذشته در طبیعت ایران وجود داشته‌اند. و اما در ردیف‌های بعدی حیوانات افسانه‌ای که به موجودات اساطیری ایرانی معروف هستند دیده می‌شود که این امر نشان‌دهنده عقاید و باورهای مردم دیرین ایران است. علاوه بر این موارد ۲۸ گل و هشت پره میانی از دیگر نقوش قالی پازیریک است که به نگاره‌های هشت پر معروف شده و در حال حاضر برای تزیین و زیبایی بسیاری از فرش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات قالی پازیریک
زیبایی و خاص بودن قالی پازیریک نشان‌دهنده شکوه و تجربه ایرانیان در صنعت قالی‌بافی می‌باشد که برای شناخت هر چه بهتر این قالی باید با مشخصات آن آشنا شوید. اندازه دقیق این قالی ۱.۹۸ در ۱.۹۸ متر است و تعداد کل گره‌های به کار رفته جهت بافت این قالی ۳۶۰۰ عدد می‌باشد. همانطور که گفته شد حیوانات و گل‌های بسیار رنگارنگی در بافت این قالی به کار رفته که وجود رنگ‌های شاد و سرزنده نشان‌دهنده اشتراک آن با دیگر قالی‌های ایرانی می‌باشد.

جنس نخ این قالی از پشم بوده که با کیفیت بسیار بالایی بافته شده است. تار این فرش اندکی کشیده شده و پودرهای آن نیز به تعداد سه یا چهار بار بین هر دو ردیف گره پیچ شده است. نقوش و رنگ‌های به کار رفته در این قالی موجب شده است که به یکی از زیباترین قالی‌های جهان تبدیل شود ، اما به دلیل اینکه مدت زمان زیادی این قالی مدفون بود اندکی رنگ آن پریده است.

نگهداری از قالی پازیریک
نگهداری از قالی پازیریک

همانطور که گفته شد قالیچه بسیار زیبا و قدیمی پازیریک توسط رودنکو کشف شدن و در حال حاضر در موزه آرمیتاژ سن‌پترزبورگ از آن نگهداری می‌شود. به دلیل رطوبت ، یک سمت این قالیچه پوسیده بود که در حال حاضر بازسازی شده و به شکل اول خود برگشته است

  • ۹۹/۱۲/۲۷
  • clubnews clubnews

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی